fbpx

Flyga med drönare med dagens regler

Forums Mätteknik allmänt Flyga med drönare med dagens regler

  • Post
    PBAB
    none
      Hej

      Jag har flugit med drönare (eBee) sedan 2013 men har sedan årsskiftet nästan gett upp det helt. De nya reglerna gör att jag enbart har flugit över täkter belägna långt från bebyggelse och folk. Ändå ser och läser jag om att det fortfarande är väldigt vanligt att flyga med drönare inom branschen. Även inom bebyggelse. Hur är det möjligt? Har jag missat något med reglerna? 1:1-regeln är väl helig eller tolkar jag den “för hårt”? Kan man söka dispens eller tillstånd för att fortsätta flyga? Drönarkort har jag givetvis men det betyder ju inte att jag kan flyga hur jag vill. Snarare tvärtom.

      / Anders

    Viewing 4 replies - 1 through 4 (of 4 total)
    • Replies
      Robert_W
        Jag flyger på söndagar på mitt nuvarande projekt då är bygget tomt på folk men regeln om att alltid flyga inom synhåll är ju lite knepig då jag måste flyga på över 100m för att gå fri lyftkranar med god marginal och  min lilla vita Phantom blir i princip osynlig mot molnen.
        PBAB
        none
          Tack för respons!

          Ja, flyga över byggprojekt utanför normala arbetstider kan vara en lämplig metod. Men ofta ligger byggprojekt intill allmänna ytor och/eller bebyggelse. Då kommer man snart inom 1:1 från dessa. Särskilt om man vill göra en 3D-modell och täcka den önskade ytan med marginal.

          Jag har vid flera tillfällen gjort stora modeller och ortofoton på 200-250 hektar när grundkartan behövt uppdateras. Då har drönaren flugit över bostäder, industrier, affärer och allt annat som finns inom området. Sådana flygningar går inte att göra längre om jag fattar reglerna rätt.

          Drönarbranschen måste ha världens sämsta lobbyister som inte kunde påverka politikerna i EU när de beslutade om dessa reglerna.

          / Anders

          Sikaflex
             

            Reglerna har dödat den rättsenliga drönarverksamheten.

            jag avgör från fall till fall och väger riskerna. Flyga i stadsmiljö har jag uteslutit. Industrier och byggen kan jag flyga, men väljer tidpunkter då det är lite folk i rörelse. Jag tycker att integeitetsintrånget är obefintligt på så sätt jag flyger. Det går inte känna igen personer i mina lodbilder. Däremot säkerhetsaspekten är alltid svår. Var och när kommer drönaren att ramla ner och är det värt det. 2 av 4 phantom rtk har havererat inom de första flygningarna då de var nya, det har också fått mig att bli restriktiv i var jag flyger.

            nu försöker jag hålla mig borta från drönarflygningarna.

             

            PBAB
            none
              Sikaflex: jag tänker precis som du. Integritetsfrågan är inget stort problem. Det är säkerheten som är avgörande. Både mentalt och regelmässigt. Jag undrar hur de som flyger, till synes, “som vanligt” resonerar. Är det så att man kan söka tillstånd att flyga på platser där reglerna normalt sett förbjuder det?

              Jag har också råkat ut för ett stort haveri. Det kunde slutat riktigt illa. Jag hade en osannolik tur med nedslagsplatsen men reparationen av drönaren kostade 90000 kr.

            Viewing 4 replies - 1 through 4 (of 4 total)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämnet.