fbpx

Svar till: Hantering av flera maskinstyrningssystem i samma projekt

Forum Maskinstyrning Hantering av flera maskinstyrningssystem i samma projekt Svar till: Hantering av flera maskinstyrningssystem i samma projekt

    johnzzon
      Försök hitta en modelltyp som funkar i så många system som möjligt. Terrängmodeller som 3d-faces i .DXF, väglinjer som LandXML (borde funka även i Makin), VA-linjer som 3d-poly i .DXF.

      Då kan du ha samma filer i alla systemen, viktigt bara att du lägger in i alla portaler samtidigt. Jag tycker det är jätteskönt att ha alla filer för maskiner och även handhållen utrustning på samma ställe. Jag tycker också att det ökar säkerheten eftersom fler inblandade kan se fel och brister i modellerna eftersom man jobbar med samma filer.

      Men jag har märkt att i projekt där maskiner kommer och går så är det lätt att revideringar hamnar i portalen till den maskin som är där för tillfället. Är man stressad är det lätt att strunta i att lägga upp filer till maskiner som inte är på arbetsplatsen (än). Det beror mycket på hur delaktig men är i projektet, om man blir ditkallad när någon anser det påkallat eller om man är så involverad att man har koll på att manskapet byts.

      Trimble kräver ju särbehandling hur du än gör. Enda sättet att slippa det är att ställa krav på att de maskiner man ska hyra in har system som hanterar standardformat. Men det är nog en separat diskussion. 🙂